תכנית הקונצרט:
- תומר יריב – תולדות התעופה
- האנס אייזלר – שביעייה מס' 2, "הקרקס"
- האנס אייזלר – תשיעייה מס' 1, "32 וריאציות על נושא של חמש תיבות"
- מיכאל וולפה – "המתופף שר" לשלושה נגני כלי-נקישה ולאנסמבל קאמרי
אנסמבל מיתר:
חליל – הגר שחל
קלרינט – יונתן הדס
בסון – נדב כהן
קרן – חגי שלום
כינור – סעידה בר-לב
כינור – טליה הרצליך*
ויולה – גילי רדיין-שדה
צ'לו – יוני גוטליבוביץ'
קונטרבס – קאי ג'ק*
פסנתר – עמית דולברג
* חברי מסלול "תדרים" לביצוע מוזיקה עכשווית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים.
אנסמבל טרמולו:
כלי הקשה – ליאור טל
כלי הקשה – דפנה סגל
כלי הקשה – תומר גלילי
כלי הקשה – דניאל סולומונוב
כלי הקשה – תומר יריב
מנצח – מעיין פרנקו
מיכאל וולפה: המתופף שר – Michael Wolpe: The Drummer is Singing
'המתופף שר' חוברה במיוחד עבור נגן כלי הנקישה תומר יריב ותלמידיו, ועבור חברי אנסמבל 'מיתר'. הרעיון שהמתופף לא רק מוביל את הקצב, אלא יכול גם להביע עצמו במה שדומה לזימרה, עומד במרכזה של היצירה. שאלתי את עצמי: מה קורה למוזיקה כשהמתופף שר? ומה קורה בכלל כשהמתופף שר במקום להקיש? הרצון שהמתופף ישיר ולא יוביל את הקצב, שלא לומר לא יוביל את מנגינות הלכת הצבאיות, נוגע גם לימים הקשים בהם חוברה היצירה, ימי מבצע צוק איתן, שכמו מתחברים לימי משבר הקורונה הנוכחי.
במהלך כתיבת היצירה עלה בזיכרוני שיר משיריו המוקדמים של אורי צבי גרינברג, המוקדש לדמותו של ישוע, כאדם יהודי:
'תָּלוּי בְּאֶמְצָע הָעולָם וְצופֶה
עַד סוף כָּל הַדּורות,
בְּסופו שֶׁל עולָם.
וּגְדולִים גַּעְגּוּעָיו לְאֶרֶץ יִשרָאֵל
וְהוּא יָשׁוּב לְאֶרֶץ יִשרָאֵל בְּטַלִית,
שֶׁהָיְתָה עַל כְּתֵפָיו בְּעָמְדו לִצְלִיבָה.
הוּא יַעֲלֶה לְמועֵד
גְּאֻלַּת הָעולָם
בְּסוף כָּל הַדּורות,
כַּמְּנורָה הָעולָה, וְנֵזֶר בֶּן-דָּוִד
עַל ראשׁו הַקָּדושׁ'.
'יֵשׁ מֵעֵבֶר מִזֶּה, הַלְּלוּיָה!
זֶה מֵעֵבֶר לַיֵאוּשׁ, הַלְּלוּיָה!
וְשָׁם אֵין יֵאוּשׁ עוד.. הַלְּלוּיָה!'.
משהו בשיר הזה מתאר את הרעיונות והאווירה של יצירתי, ועל כן השתמשתי בשורות מתוכו, כהקדמה לכל אחד מארבעת פרקי היצירה, המנוגנים ברצף.
הפרק הראשון הוא מעין תצוגה של הרעיונות המרכזיים של היצירה כולה.
אחר כך בא פרק שמנסה להקשיב לדימויים אקוסטיים הבאים מהטבע. יש בפרק זה מקום מיוחד להרמוניה הרב-קולית של כלי הקשת, המנגנים קנון איטי וארוך, המלווה את האירועים האקוסטיים שמנגנים כלי-הנקישה. מקום מיוחד יש בפרק זה לתוף הצבאי (הסנר) שמבקש לשיר.
הפרק השלישי הוא מעבר קצר ומהיר, שבו ניתנת הזדמנות לדיאלוג בין כלי הנקישה לכלי הנשיפה, והוא אף חוזר לרעיונות הפתיחה של היצירה.
פרק הסיום הוא פרק התפילה, שבו כך אני מקווה, המתופפים באמת אומרים שירה, ומנגנים את מנגינת התפילה, בליווי הקצבי וההרמוני של הכלים המלודיים שבהרכב.
ממש בימי הכתיבה האחרונים של יצירתי, תוך כדי עריכתה והגהתה התבשרנו על מותו של המלחין יחזקאל בראון, אמן גדול ואהוב, שהשפיע עליי מאד. החלטתי להקדיש את 'המתופף שר' לזכרו.
משך היצירה: כ 14 דקות.
מיכאל וולפה, מוזיקאי יוצר ואיש חינוך, נולד בתל-אביב בשנת 1960, חבר קיבוץ שדה בוקר. למד קומפוזיציה באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים ובאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה. השלים עבודת דוקטורט על הסימפוניה הבריטית במחצית השנייה של המאה העשרים במחלקה למוזיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 2014 השלים עשר שנים בהן כיהן כראש החוג לקומפוזיציה וניצוח באקדמיה בירושלים. בשנת הלימודים תש"פ מונה וולפה לדיקן הפקולטה למוזיקה רב תחומית באקדמיה בירושלים. מלמד במספר בתי ספר ומוסדות חינוך בירושלים וברמת הנגב. וולפה שימש כמנהלו האמנותי של חג המוזיקה הישראלית עד שנת 2012. בשנים 2015-2016 כיהן וולפה כמנצח ראשי ומנהל אמנותי של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד. הוא גם מייסדו ומנהלו האמנותי של פסטיבל 'צלילים במדבר' המתקיים מזה עשרים ושלוש שנה בקיבוץ שדה-בוקר. יצירתו של וולפה משתרעת על פני ז'אנרים מגוונים: תזמורתי, קאמרי, ווקאלי וסולני. וולפה זכה בפרס אקו"ם על מפעל חיים בשנת 2009 ובפרס רוזנבלום לאמנויות הבמה של עיריית תל-אביב בשנת 2010 עבור מכלול עבודתו כמפיק אמנותי וכיוצר. בשנת 2014 זכה בפעם השנייה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים. בחודש דצמבר 2018 הוענק לו פרס שרת התרבות על שם יצחק נבון עבור תרומתו לטיפוח התרבות היהודית והישראלית. כיום הוא ממשיך להוביל במרץ את פסטיבל "צלילים במדבר", בשדה בוקר, המוקדש למוזיקה ישראלית על כל גווניה וסגנונותיה, ואף מנהל אמנותית את פסטיבל "פסנתרים" בתיאטרון ירושלים, אשר הוקם ביוזמתו לפני שמונה שנים. בין יצירותיו האחרונות "פתיחה לזכרו של גיבור" לתזמורת קאמרית, המוקדשת לציון מאתיים וחמישים שנה להולדתו של בטהובן, אשר בוצעה על ידי תזמורת סימפונט רעננה, בינואר 2020, בניצוחו של עומר ולבר, ו"סימפוניית פרידה" למקהלה, סולנים ותזמורת, אשר חוברה בחודשים הראשונים של משבר מגפת הקורונה, ושמילות השיר המסיים את היצירה חוברו על ידי המשוררת רחל שפירא.
אנסמבל מיתר הוקם בשנת 2004 על ידי הפסנתרן עמית דולברג, המנהל אותו לכל אורך שנות פעילותו. האנסמבל הפך לאבן פינה בסצנת המוסיקה הקאמרית בארץ, ולצד הופעות בפסטיבלים וסדרות מוסיקה יוקרתיות בחו"ל מקיים סדרת קונצרטים עצמאית ואת פסטיבל CEME. אנסמבל מיתר זכה בפרס בנימיני ובפרס פרטוש מטעם משרד התרבות, בפרס לנדאו מטעם מפעל הפיס ובפרס Coups de Cœur מטעם האקדמיה Charles Cros בצרפת לאלבום מצטיין במוזיקה עכשווית בשנת 2018. כמו כן, הוא זוכה לשבחים ולביקורות נלהבות בארץ ובעולם. עם האולמות והפסטיבלים בהם הופיע ניתן למנות את ה-Purcell Room בלונדון, פסטיבל ברייטון, מרכז פומפידו ופסטיבל ManiFeste בפאריס, הביאנלה של ונציה, ה-BKA וה-Radial System בברלין, הקונסרבטוריון ע"ש צ'ייקובסקי במוסקבה, אולם המלחינים בסנט פטרסבורג, 92Y בניו יורק, מרכז באנף בקנדה ועוד. פרויקט תדרים, אנסמבל העתודה של מיתר, זוכה להצלחה גדולה והיקף פעילותו בארץ ובחו״ל עולה מדי שנה. החל מאוקטובר 2017 מתקיימת התכנית כמסלול לתלמידי תואר שני מצטיינים באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. תקליטורים של מיתר יצאו לאור בלייבלים Verso, NEOS, Souphir ובמכון למוזיקה ישראלית. האנסמבל הקליט דיסק פרופיל למלחינים ראובן סרוסי, פביאן פאניסלו, ינעם ליף, עמוס אלקנה, איל אדלר ולמלחין הבית של האנסמבל, פיליפ לרו. מנצח הבית של האנסמבל הוא פייר-אנדרה ואלאד. האנסמבל משמש כאנסמבל הבית של הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה תל אביב. אנסמבל מיתר זוכה לתמיכת הקרן ע"ש אדל וג'ון גריי, מר דן יקיר, משפחת גבעול והלן קונוואי.
אנסמבל טרמולו מאופיין בנגינה אנרגטית ווירטואוזית וזוכה לתשואות הן מצד הקהל והן בביקורות.
האנסמבל שיתף פעולה עם תזמורות ובהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית והתזמורת הקאמרית, כמו כן שיתף פעולה עם הרכבים מוסיקליים רבים בישראל.
אנסמבל טרמולו הוזמן להופיע בפסטיבלים ובסדרות מוסיקה שונות ובהם פסטיבל פליציה בלומנטל, פסטיבל טקטוניקס למוסיקה מודרנית, פסטיבל ישראל (פעמיים), פסטיבל למוסיקה קאמרית בגליל העליון, צלילים במדבר, חג המוסיקה
לאנסמבל נכתבות ומוקדשות יצירות מקוריות רבות ובהן יצירות סולו, יצירות קאמריות וקונצ'רטים.
בעבור ביצוע הקונצ'רטו “צפייה ואבסורד" מאת דור פישר, קיבל האנסמבל את פרס עדן פרטוש מטעם משרד התרבות על הביצוע המצטיין לשנת 2017.
בזמן פעילותו הקצרה, הופיע אנסמבל טרמולו במקומות שונים באירופה, ארה"ב ודרום אמריקה.
בשנת 2018, קיבל האנסמבל הזמנה מטעם סל תרבות ארצי ליצור קונצרט מוסבר לתלמידי הארץ דרכו מתוודעים התלמידים לעולם המוסיקה הקלאסית בכלל ולכלי ההקשה בפרט. עד כה צפו בקונצרט למעלה מ-50,000 תלמידים ברחבי ישראל.
בנוסף לפעילותם כאנסמבל, חבריו מופיעים כסולנים ובהרכבים קאמרים באולמות מובילים בעולם כדוגמת ויגמור הול (אנגליה), קרנגי הול ולינקולן סנטר (ניו יורק), הוליווד בול, תזמורות מובילות ובהם הפילהרמונית של ניו יורק, הפילהרמונית של לוס אנג'לס, האופרה של מינכן ובפסטיבלים חשובים כדוגמת פסטיבל זלצבורג, ורבייה, פסטיבל ישראל ועוד רבים ברחבי העולם.
האנסמבל הינו חלק מפעילות מרכז כלי ההקשה בישראל- טרמולו, הממוקם בנתניה ופועל תחת חסותה של עיריית נתניה. המרכז יוצר פעילות תרבותית, חברתית וחינוכית רחבה עם גופי תרבות כגון התיאטרון הקאמרי, המרכז למוסיקה ירושלים, קרן תרבות אמריקה ישראל, תזמורות, אקדמיות למוסיקה, הרכבים ואמנים מתחומים שונים.
טרמולו משמש כיועץ חיצוני למשרד החינוך בכל הנוגע להוראת כלי ההקשה בישראל. בנוסף, קיבל הזמנה מארגון כלי ההקשה העולמי Percussive Arts Society להיות גוף רשמי מייצג של הארגון.
ביוני 2019 יצא תקליטור ובו ביצוע יצירתו של אבנר דורמן- Letters from Gettysburg, בביצוע אנסמבל טרמולו ומקהלת גטיסבורג.
אנסמבל טרמולו הינו אמן מייצג של חברת Adams, הולנד ושל חברת Paiste, שוויץ.