מבכורות ישראליות ועד בטהובן
תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, בניצוחו של שמואל אלבז, מבצעת יצירות חדשות של מלחינים ישראלים ומציינת את יום הולדתו המאתיים וחמישים של בטהובן.
בתוכנית:
ברק ארבל: "ים קודר" לתזמורת 3 דקות
עידו שירום: "אפוקליפסה" לתזמורת 7 דקות
שלמה עומר: קונצ'רטו לחצוצרה צ'לו ותזמורת כלי קשת (שלושה פרקים) 18 דקות
סולנים:
חצוצרה – גיא שריג, צ'לו – קונסטנטין סוקולוב
לודויג ואן בטהובן: קונצ'רטו לפסנתר מספר 4 בסול מז'ור, אופוס 58 (שלושה פרקים) 35 דקות
סולן:
פסנתר – אסף קליינמן
על היצירות:
תוכנית הקונצרט הראשון של התזמורת הקאמרית הקיבוצית נתניה מוקדש לשני עולמות שונים של מוזיקה תזמורתית.
העולם הראשון, כמיטב מסורת הפסטיבל, הוא עולמה של המוזיקה הקונצרטית הישראלית, אשר מלאה בגוונים של ביטוי פרי עטם של יוצרים ישראלים, בני כל הדורות.
העולם השני, גם הוא חלק מחזון הפסטיבל, הוא עולמה של המוזיקה הקונצרטית הבינלאומית.
בחלק הראשון של הקונצרט שלוש יצירות, אשר מציגות שלושה כיווני מבע שונים זה מזה, פרי עטם של נציגי שלושה דורות של מוזיקה ישראלית.
"ים קודר" של המלחין הצעיר ברק ארבל, יצירה רומנטית בסגנונה, תמציתית וקולנועית בסגנונה.
"אפוקליפסה" של עידו שירום, מלחין ירושלמי, שנמנה מזה שנים על קהילת הפסטיבל, היא יצירה רוחנית, עזת ביטוי, המתייחסת לתקופה הקשה בה מצוי העולם כעת, בעקבות המגיפה ההולכת ונמשכת.
קונצ'רטו לחצוצרה צ'לו וכלי קשת של שלמה עומר, הוותיק שבין שלושת המלחינים, הוא יצירה ענוגה ומוארת, קלאסית בסגנונה.
קונצ'רטו לפסנתר מספר 4 בסול מז'ור, אופוס 58, של לודוויג ואן בטהובן אשר ינוגן בחלק השני של הקונצרט מציין את יום הולדתו המאתיים וחמישים של המלחין, הוא אחת משכיות החמדה המופלאות ביותר שהשאיר לנו. בשלושת פרקי היצירה עובר אתנו בטהובן מגוון רחב של מצבי רוח. העליות והמורדות של הפרק הדרמתי הפותח מובילים לאותה תפילה נוגה בלתי נשכחת, בה משוחח הפסנתר עם התזמורת בפרק השני. ואז באה השמחה ההולכת וגואה של הפרק השלישי, סיום חגיגי לקונצרט, המביא לידי ביטוי את כל נגני התזמורת, וכמובן את הפסנתר, כלי הנגינה המרכזי שבו מתבטא בטהובן בכל גאונותו וגדולתו.
כך אם כן זוכים אנו בקונצרט מיוחד זה להאזין לארבע יצירות, ארבעה מבטים שונים על העולם, בזמנים שונים, ובמקומות שונים, בכורות ישראליות חדשות לצד יצירה אלמותית ומוכרת.
שמואל אלבז
בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ובאקדמיה למוסיקה ע"ש סווילינק בהולנד, בחוג לאומנות הביצוע ובחוג לניצוח וקומפוזיציה. מופיע כאמן מנדולינה וכמנצח התזמורות המובילות וכן בקונצרטים ורסיטלים בארץ וברחבי העולם. החל מעונת 2016-17 משמש כמנצח הבית ומנהל אמנותי עמית בתזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. שמואל היה הישראלי הראשון שהביא את המנדולינה לקדמת הבמה ככלי קלאסי סולני והוא הבוגר הראשון מהאקדמיה למוסיקה בירושלים בכלי זה. בהיותו יוצר נלהב של מוסיקה עכשווית, הוא ביצע יצירות רבות שנכתבו והוקדשו במיוחד עבורו. אלבז מקליט באופן קבוע ביצועי בכורה עולמיים במנדולינה, ביניהן הסונטות והפרטיטות לכינור סולו של באך והסונטות לכינור של מוצרט. לצד פעילותו כאמן מבצע על הבמה, הוא עוסק גם בחינוך ובהוראה. זכה בפרס ראשון, בתחרות הבינלאומית לביצוע יצירות מקור שהתקיימה בלה- ריוחה, ספרד, בה התמודדו הרכבים מ 22 מדינות.
אסף קליינמן
נולד בישראל ב- 1986, וכבר בגיל שבע החל את לימודיו המוסיקליים בפסנתר וקומפוזיציה. בין מוריו לפנסתר בארץ נמנים אסף זהר ועמנואל קרסובסקי.
את סיום את לימודיו עשה אצל הפסנתרן והפדגוג הרוסי דמיטרי בשקירוב ב- Escuela Superior de Música Reina Sofía in Madrid.
קליינמן תואר ע"י הפסנתרן הרוסי הנודע ניקולאי פטרוב כ "מוסיקאי ופסנתרן נדיר" לאחר הופעתו בשנת 2004 בפסטיבל " מוסיקה בקרמלין " במוסקבה.
קליינמן מופיע כסולן עם תזמורות מובילות בישראל, באירופה ולאחרונה גם בסין, וחלק מהופעותיו שודרו בערוצי טלוויזיה ורדיו שונים (הטלוויזיה הישראלית ,הטלוויזיה הרוסית, " רדיו Clásica " בספרד, ועוד)
הוא זכה בפרסים רבים וכן במלגות הצטיינות מטעם קרן תרבות אמריקה ישראל ו- Fundación Albéniz הספרדית.
ברק ארבל
יליד ירושלים, 1992. מלחין, מורה ונגן וקונטרבס וגיטרה בס. בעל תואר ראשון בקומפוזיציה מהאקדמיה למוסיקה בירושלים, תואר שני בקומפוזיציה מאוניברסיטת Bath Spa שבאנגליה, וסטודנט לקראת דוקטורט במוסיקולוגיה ותעודת הוראה באוניברסיטת תל אביב.
ברק מנוסה בכתיבה ונגינה בסגנונות רבים, החל ממוסיקה קלאסית וכלה בג'אז ומוסיקה קלה. כתב יצירות לאנסמבלים מגוונים- יצירות ווקאליות, תזמורתיות, הרכבים קאמרים ולהקות שונות. יצירותיו בוצעו במסגרות שונות על-ידי הרכבים בארץ ובחו"ל, ביניהם Plus-Minus Ensemble, CoMa Bristol ותזמורת האקדמיה למוסיקה.
לאורך השנים למד ברק אצל מורים רבים בארץ ובחו"ל, בין כתלי האוניברסיטה וגם בצורה פרטית- מוריו לקומפוזיציה היו פרופסור מיכאל וולפה ופרופסור ג'יימס סאונדרס, ואת תחום אמנות הפרטימנטו למד עם פרופסור פיטר ואן-טור. בנוסף, ניגן בהרכבים שונים- תזמורת ביג בנד, תזמורות קלאסיות, הרכבי פולק ועוד.
שלמה עומר
נולד בשנת 1943 בקבוץ משמר העמק. אביו, המלחין בנימין עומר(חתולי), שהיה המורה למוסיקה בקבוץ, היה מורהו הראשון. בנעוריו ניגן בכינור, והיה חבר בתזמורת הקיבוצים. למד באקדמיה למוסיקה בתל אביב ובסמינר למורים למוסיקה ב"אורנים". השתלם והעמיק את לימודיו אצל בנימין פרל, פרופ. היוש, יצחק סדאי ואנדרה היידו, ולמד ניצוח מקהלות למד אצל גארי ברטיני ואבנר איתי. עומר כתב יצירות רבות למקהלה, כמו גם עיבודים רבים לשירים עבריים, שבוצעו ע"י מקהלות וחבורות זמר במקומות שונים בארץ.
עומר הקים והדריך כמה הרכבים קוליים קאמריים, (רביעיית "מיתר" והחמישיה הקולית "קווינטה" והחמישיה הקולית "5 בעומר").
יצירותיו בוצעו בתזמורת הסימפונית חיפה, בפסטיבלים למוזיקה ועוד האופרה הקאמרית "כיפה אדומה" שכתב ל'מחזור שירים' בשם זה של אחיו, המשורר ע. הלל, עלתה בהפקה פרטית לפני כשנתיים בתיאטרון צוותא – תל אביב.
עידו שרום
יליד ירושלים, 1973. יצירותיו הראשונות 'סונטה פנטסיה לפסנתר' – ו'תחינה' נוגנו בשנים 96 ו-98 בצעירים במרכז ואתנחתא, ומאוחר יותר למד אצל המנצח מיכאל שני טקסט ותזמור. בשנת 2004 הלחין את היצירות לוקס אטרנה (LUX AETERNA)למקהלה ומיתרים ו'שיר אבל למיתרים' שזכו להצלחה גדולה ולביקורת נלהבת של חנוך רוזן בעיתון "ידיעות אחרונות" בה נכתב "מלחין נפלא נולד", לאחר קונצרט בפסטיבל אבו גוש.
באותה שנה, בחודש ספטמבר, הקליט פרויקט מיוחד של יצירות למקהלה ולתזמורת להרכב גדול סימפוני בווילנה, יצירות שנכללו בדיסק ראשון שהוציא בשם "גאולה" (Salvation).
בהמשך זכה שרום בפסטיבל צלילים במדבר 2009, בפרס 'יצירה אהובת הקהל' על הקונצ'רטו לסקסופון מיתרים, ויצירתו 'שיר פרידה' למיתרים נוגנה על ידי תזמורת הקאמרטה בניצוחו של אבנר בירון בחמישה קונצרטים ברחבי הארץ. בין השנים 2017 -2020 הושמעו יצירותיו ברדיו AIRPLAY עם מאזינים בארה"ב ובבריטניה ו- 750 מעריצים.
שרום מופיע כמלחין וכאחת הדמויות הראשיות, בסרט התעודה LAND MINE, שהוקרן בכל הסינמטקים בארץ, במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, בקנדה, וממשיך להיות מוקרן בפסטיבלי קולנוע בכל רחבי העולם. המלחין מעיד על עצמו שהמוזיקה שלו מאוד מושפעת מלהקות הרוק הגדולות וגם רדיוהד U2, הרוק הרוחני קוסמי אלטרנטיבי, וכי הוא אוהב בעיקר את באך וסטרווינסקי.
הדרן בחסות מכון גתה ישראל
קונצרט קצר בחסות מכון גיתה בישראל – לציון מאתיים וחמישים שנה להולדתו של לודוויג ואן בטהובן
לודוויג ואן בטהובן: רונדו בסי במול מז'ור לפסנתר ותזמורת בעיבוד לפסנתר ורביעיית כלי קשת
פסנתרן ומעבד – ישי שאער
נגני רביעיית קלנקה (גרמניה): אנגרט קלנקה (כינור ראשון), באטה הרמן (כינור שני), איבון אולימן (וויולה), רות קלטנהאוזר (צ'לו)
העיבוד החדש הוקלט וצולם באופן מקוון בישראל ובגרמניה במיוחד עבור פסטיבל "צלילים במדבר".
A short concert in collaboration with the Goethe Institute in Israel. Marking the 250th Birthday of Ludwig van Beethoven
Program:
Ludwig Van Beethoven: Rondo for Piano and Orchestra in B-Flat Major, WoO 6, Arranged for piano and string quartet
Pianist and arranger – Yishai Shaer
The Klenke Quartet (Germany) – Annegret Klenke (Violin), Beate Hartmann (Violin), Yvonne Uhlemann (Viola), Ruth Kaltenhäuser (Violoncello)
The new arrangement was recorded and filmed online, both in Israel and Germany, especially for the "Sounds in the Desert" festival.
על היצירה:
הרונדו שחיבר בטהובן לקונצ'רטו השני שלו לפסנתר, ושהושמט מן היצירה לטובת פרק סיום אחר, נערך על ידי הפסנתרן ישי שאער להרכב של פסנתר ורביעיית כלי קשת. שאער אף הוסיף לרונדו קדנצה פרי עטו.
היצירה הוקלטה לציון יום הולדתו של המלחין בשיתוף פעולה עם רביעיית קלנקה הגרמנית, מהרביעיות החשובות כיום בעולם. את ההקלטה המקוונת ערך זיו חדש. ביצוע היצירה, הקלטתה ושידורה בפסטיבל, הם בחסות מכון גיתה בישראל.
הקונצרט ישודר פעמיים – בסיום קונצרט הפתיחה של הפסטיבל וכהקדמה לקונצרט הסיום שלו.